20 June 2011

pemikiran org Malaysia







situasi satu :
korang and kawan korang sedang dalam satu pertandingan marathon dekat bandar korang . pertandingan tak mula lagi . tapi korang ade nampak satu brader ni , terlalu bersemangat . warm up bagai nak rak , muka penuh yakin . and ade dekat barisan hadapan .
pemikiran orang Malaysia (POM) : kawan korang cakap : 'hek eleh . semangat giler brader tu . belum tentu menang lagi . rilek2 suda .'
pade aku , kwn korg tu tak spttnyer cakap mcm tu . macamane kalau aku kate , brader tu bersemangat sebab perlu ? . setuju tak ? sebelum game nak mula , korang kena ade self confidence sebab itu akan membantu anda dalam ape2 situasi pon . bayang kan korang rilek2 and kurang semangat . korang akan pikir : " alah aku lari je . kalau aku menang alhamdulillah , kalau kalah . nasib lah ." nampak tak ? korang kalau fikir mcm tu . peratus korang kalah adalah tinggi . tapi brader tadi ? peratus beliau menang adalah tinggi .

situasi dua :
ade sorang kwn ni die ni jenis emo ade masalah sikit je , muka mula muram , pinggirkan diri
POM : "alah die tu . problem sikit je nak emo . rilek dah la . benci aku tgk die .
pade aku , aku respect org emo tu . aku paham die . semua orang tak sama . mind set setiap orang berbeza . dah brader tu jenis kuat emo . kau tak boleh nak salahkan die . tuhan jadikan die mcm tu . tapi depends . kalau emo sampai jejaskan hubungan baik korang . tak elok jugak . cuma kita kena respect orang lain .

situasi tiga :
kawan korang ni jenis kurang pandai dekat kelas . setiap exam die akan study tak ingat dunia punya . tapi die exam tatap fail .
POM : "hok aloh ! mu tokse lo nok blaja derah sangak .. exam , mu fail jugok . mu henti jo laa . kawe tok blaja pung , dapat high mark jugak . amareka ~
pade aku , tu ke yang patut korang cakap ? kalau satu hari budak tadi lagi berjaya dari korang ? tepuk dahi korang ? tak mustahil kan ? Thomas Alva Eddison kena try sampai 10 000 kali baru dapay buat mentol . tapi beliau berjaya jugak . tak mustahil jugak untuk budak tadi usaha banyak2 , then die berjaya . pade aku : orang yang berjaya dengan usaha keras sendiri , payah untuk die 'jatuh' balik


pade aku : setiap orang berbeza , kite just kena respect setiap pemikiran dia . biar die belajar dari kesilapan . jangan kutuk orang tu sebab ape yang die buat , kutuk diri korang sendiri sebab ape yang korang buat dkt die . 


"I am the greatest, I said that even before I knew I was."
-Muhammad Ali

tgk quotes dkt atas tu , Muhammad Ali yang cakap and kita semua tau sape Muhammad Ali . peninju terhebat dunia . dia kata die yang terhebat . POM : belagak betul . hello , die cakap mcm tu , die masuk gelanggang , atleast die ade confidence utk menang kan ~ . and die memang menang pon . sebab sebelum die masuk je gelanggang . die dah kalahkan diri die sendiri .baru boleh kalahkan orang lain .

1 comments:

ken said...

malaysians tentu ada mentality mereka sendiri.. special dan unik :P

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...