25 November 2011

kata matluthfi itu betul

Assalamualaikum . and happy evening everybadeh :D

"MENUNTUT ILMU BIARLAH SAMPAI KE CHINA"

korang mesti familiar dengan ayat kat atas kan ? tapi maaf aku taktahu dari mana dtgnya ayat ni . ada yg kada hadis Nabi (SAW) . tapi pada aku, wallahualam . :) korang mesti dah tgk video matluthfi yg pasal lagu-lagu cinta yg melambak kt radio tu kn ? tak pernah ? okay.

"ada beza pengorbanan dan kebodohan" - matluthfi

satu fakta yg aku saaaangat setuju . dalam video tu, 'kebodohan' yg dimaksudkan matluthfi tu  adalah 'pengorbanan' yg dilakukan sang lelaki kepada wanita spt dalam lagu Fourteen tu lah . kalau salah matluthfi tlg betulkan ? pfft. haha. aku aku rasa betul . dalam cinta. tak perlu kena redah laut ribut bagai sebab nak buktikan cinta tu. (maybe sebab Malaysia takda ribut? insyaAllah) .

oh by the way. aku tak cakap pasal cinta si boyfriend kepada girlfriend. ini adalah universal sebab boleh jadi cinta aku cakap ni adalah cinta ibu bapa kepada anak. kawan kepada kawan. mahupun sesama adik beradik. okey ? bagus.

bagi aku, pengorbanan ni ada dua: 1. pengorbanan dalam bentuk fizikal/harta benda . 2. pengorbanan dalam bentuk bukan fizikal. contoh dlm bntuk fizikal ni is macam wang, barang berharga dll n contoh bukan fizikal ni is mcm pengorbanan masa, kasih sayang dan keringat.

aku rasa, kalau nak buktikan cinta, wajib ada pengorbanan tetapi dengan cara yang betul . dan bukan dengan cara yang menampakkan kebodohan anda. contoh: org yang anda cinta tu sakit. pengorbanan yang boleh anda lakukan ialah anda berkorban masa dan keringat anda hantar si sakit tu ke hospital, tunggu beliau dan bila dah keluar, korang jaga pulak si sakit tu. pengorbanan ke dua pulak macam wang yang korang keluarkan utk isi petrol kereta yg hantar si sakit tu, bayar bil hospital, ubat ubatan dll . jadi aku tak nampak mana perlunya redah laut dalam hal ni. ini baru betul pengorbanan. tanpa diminta balasan.

kebodohan pulak, orang yang nak buktikan cinta tu buat perkara yang tak munasabah utk buktikan cinta dia. macam dalam lagu tu lah. 'jika denganmu salah, ku tak mahu yg benar' 'jika denganmu rebah ku rela tercalar' . contoh: menoreh tangan sendiri dengan benda tajam ukir nama si cinta itu. kononnya bukti cinta lah. tapi ape yang aku nampak hanya kebodohan semata dan sakit. seriously sakit. 

menuntut ilmu biarlah sampai ke china. maksudnya ialah pengorbanan masa dan harta demi mencapai sesuatu yg dicintai.dlm hal ni, ilmu. maksudnya bukan lah sampai pergi ke China semata nak menuntut ilmu. maksudnya ialah rela bersusah payah, demi mendapat ilmu itu. sanggup korbankan masa dan harta utk ilmu tu. satu contoh pengorbanan yang sangat bermanfaat.

anggaplah perasaan ingin melakukan sesuatu yg bodoh tu satu ujian dari Allah. utk menguji korang melawan kehendak korang utk buat benda tu. wallahualam . 

ada beza pengorbanan dan keboodohan. seriously :)



















thanks sudi bace blog izzul ^_^

7 comments:

Fikri said...

Yaaah!! kami geng matlufi. Yohoo...

shazzy :) said...

matlutfi ni best!! tapi kadang2 video dia mcm byk isu sensitif. boleh tu boleh tp jgn sampai kne saman sdhlah :P

Nalisa Syahira said...

ada beza pengorbanan dan kebodohan , mmg btl pun ,

ohh , yg menuntut ilmu sampai ke china tu , mmg bkn hadis , sy pernah terbaca psl ni tp tak ingat lah baca kat mana ;)

Namee Roslan said...

mathlufi sgt betul :D setuju dgn dia :)

starzieti said...

betul betul.

setuju ngan matlutfi walaupun susah nak faham ape yg disampaikan dlam vid tuh. hehe. *slow. -.-

Ash Kyouhei said...

yeah ! ash sentiasa sokong Matluthfi :)

label : Matluthfi90

Amanina said...

matluthfi terbaik :|

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...