11 January 2012

Politik dan Pilihanraya


Assalamualaikum
entry ni tak biased pada mana mana pihak/parti/individu . nama pun blog, aku tulis pasal pendapat aku. pendapat setiap orang berbeza. hehe :p

sbelum aku start, lemme tell you satu story k ?
satu petang aku dgn family lepak2 sambil makan di restoran pebende ntah, kita order kerang bakar . adik aku kata nasib baik sebab dia taksuka kerang rebus .

aku : kenapa tak suka ?
dia : ntah, adik mmg tak suka.
aku: tapi kerang bakar ko suka ?
dia: kerang bakar lagi sedap
aku: ko pernah rasa kerang rebus ?
dia: tak
aku: jadi kau kata kau suka kerang bakar dari kerang rebus, kau kata kerang bakar lagi sedap. macamana kau nilai sedap ke tak makanan ni kalau kau tak rasa dua dua ? (perumpamaan) kau nak test keta ape lagi best, Ferarri ke Kancil, tapi kau drive kancil je then ko kata kancil lagi best dari Ferarri. mana boleh..
dia: yelaaa, dah tu Ferarri kot, suma org kata best.
ayah: (mencelah) haa then sama la dgn kerang ni, katakanlah ayah kata kerang rebus lagi sedap dari kerang bakar, kau nak percaya ?
dia: err..

conclusionnya dia tak suka kerana mindset dia dah tetapkan macamtu. kalau kita buka fikiran kita, banyak benda kita boleh capai.

samalah macam politik


nak Malaysia ni. 2012 ni ada pilihanraya. parti2 ni guna banyak pendekatan utk pengaruh rakyat supaya mengundi depa. perasan atau tak, Buletin Utama kat tv3, banyak menyiarkan masalah2 yg ada kat negeri selangor dan kedah. perasan ? tak banyak dari Perak Johor dll. kenapa ? sebab selangor dan kedah adalah negeri jajahan takluk parti pembangkang. sedar ? sedar tak ini dah berat sebelah ?

sedar dalam banyak laman web pon, banyak yang cuba pertikaikan parti kerajaan sekarang. cuba jatuhkan kerajaan sekarang. banyak pihak cuba bagitau apa yang tak bagusnya parti kerajaan sekarang ni. sedar ?setiap parti ada medium masing2 untuk menyampaikan idea dalam mempengaruhi fikiran pengundi

macam cerita kerang kat atas, korang patut adil. adil pada diri sendiri. korang dengar berita dari satu pihak lepastu korang buat keputusan melulu. wajar ke ?








*aku tak cuba untuk mengaibkan mana mana pihak/parti/individu dan aku tak cuba bagitau aku sokong parti mana.aku cuma bagitau ape yang kita patut buat. ^_^

*aku tak cukup umur lagi utk mengundi tapi dah pandai nak tulis pasal ni. tapi dah ramai orang kita yang fikirannya tertumpu pada satu arah saja kan ? nak buat macamana..


*dengar macam aku marah kan ? aku baru bangun tido snanye n_nV












thanks sudi bace blog izzul ^_^

5 comments:

Nalisa Syahira said...

lagi 3 tahun baru aku boleh g ngundi , ceh . haha .

Afiqa Dayana said...
This comment has been removed by the author.
Azza Azman said...

setuju!! tak adil kan umno byk media nak dia kempen tapi parti pembangkang asik diburukkan sahaja..tak adil pastu seiapa yang tak mau menerima berita lain pasti sangka parti lain jahat.

adakah anda follower saya yang ke 2012?

NURUL NATASYA AMIR said...

taknak undi wlupun da layak :P

Namee Roslan said...

politik takkan habis,saya sendiri malas nak tengok certain channel sbb terlampau berpuak.. :/ sy tak pernah mengundi..

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...