06 September 2012

Niat itu betul, cara itu yang salah

Assalamualaikum

niat tak menghalalkan cara

kebanyakan orang kita selalu salah interpretasi antara niat dengan cara.. mereka ingat, niat dan apa yang diorang nak buat tu betul, apa cara sekalipun boleh guna. salah tu.

contohlah:

"semua pelajar wajib sembahyang tarawih berjemaah di surau malam ni"

nampak niat murni, macam bagus.. tapi salah sebenarnya. sebab Tarawih tu hukumnya bukan wajib.. hanya sekadar sunat. Nabi sendiri pun tak paksa umatnya. so siapa kau nak tukar hukum agama aku ? katakanlah kalau ada orang yang tarawih malam tu tapi bukan sebab kerelaan hati, tapi sebab takutkan peraturan kau yang itu, jadi masalah dah tu..

sebab apa yang sepatutnya dibuat itu adalah: "semua pelajar wajib berada di dalam surau malam ni"

nampak tak bagaimana salahnya penggunaan cara terhadap niat yang asalnya suci murni tu ?


"orang dah tak hormat kita, buat ape kita nak hormat orang tu ?"

sangat menampakkan ketidakmatangan kau disitu. short thinking. tak berfikir panjang. bodoh. instead of cari jalan penyelesaian terhadap masalah tu, kau pergi menambah kan lagi masalah.

ini ke yang nabi kau dan nabi aku ajar ? nabi aku walau orang fitnah dan tikam belakang beliau pun, dia tetap berlemah lembut dengan semua orang. sebab beliau tahu, mereka (dan kita) adalah 'umat yang tidak mengetahui' .
jadi kau patutnya ikut nabi kau, bukan hati kau dan bukan kawan kau.


risaukan perkara remeh kita takkan maju.












thanks sudi bace blog izzul ;)

1 comments:

Namee Roslan said...

mungkin instruction dia macam mendesak tapi sebenarnya nak latih kita solat teraweh kot. :B

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...